Dažnėjant ekstremaliems oro reiškiniams – potvyniams, audroms ar sausroms – vis daugiau žmonių ieško patikimų namų draudimo sprendimų. Tačiau svarbu suprasti, kad draudimo bendrovės ne tik padeda padengti nuostolius po nelaimių, bet ir veikia kaip reikšmingi ekonomikos investuotojai. Todėl kyla klausimas – ar mūsų pasirenkamas draudimo paslaugų teikėjas prisideda prie klimato problemų, ar jas sprendžia?
Etiniai klausimai namų draudime
Draudimo įmonės investuoja vartotojų mokamas įmokas į įvairius verslo sektorius. Šios investicijos gali būti nukreiptos tiek į tvarius projektus, tiek – deja – į iškastinio kuro pramonę ar taršias veiklas. Tad pasirinkdami draudimo paslaugų teikėją, netiesiogiai pasirenkame ir ekonomikos etinę kryptį.
Dalis didžiųjų draudimo bendrovių taip pat draudžia dideles įmones, kurios vysto naujus iškastinio kuro projektus. Tokiu būdu jos ne tik investuoja į kenksmingas veiklas, bet ir suteikia joms galimybę tęstis.
Vertintos 18 draudimo bendrovių
Nepriklausomo, pelno nesiekiančio kooperatyvo „Etiškas vartotojas“ tyrimas įvertino 18 populiariausių būsto draudimo paslaugų teikėjų pagal etiką, aplinkosaugą ir skaidrumą. Rezultatai skirtingi – nuo vos 4 iš 100 balų iki rekomenduotinų ir „Best Buy“ įvertinimų.
Dauguma bendrovių įvertintos 20–50 balų riboje, tačiau net 8 bendrovės nesurinko net 10 balų. Tai rodo, kad daugumai dar yra kur pasitempti – nuo investicijų peržiūros iki skaidrumo didinimo.
Be tradicinės draudimo veiklos analizės, vertinime gilintasi ir į:
- investicijų kryptis;
- draudimo mokesčių politiką;
- dviračių ir saulės baterijų draudimą;
- skirtumus tarp stambių ir mažesnių, savidraudos pagrindu veikiančių įmonių.
Didžiojoje Britanijoje veikiantis „Etiškas vartotojas“ tyrimo metu vertino tokias žinomas įmones kaip Admiral, Aviva, Direct Line, AXA, NFU Mutual ir kt.
Pasirinkdami draudimo paslaugų teikėją, vartotojai renkasi ne tik saugumą nelaimės atveju. Pasirinkimu taip pat siunčiamas signalas, kokį pasaulį norima kurti. Etiškas, atsakingas draudimas – tai atsakomybės, skaidrumo ir ilgalaikės gerovės pasirinkimas.
Ką gali padaryti vartotojai
Etiško draudimo tema parodo, kaip vartotojų kasdieniai pasirinkimai gali turėti sisteminį poveikį. Atsakingi vartotojai turi teisę ir pareigą žinoti, kas vyksta su jų sumokėtais pinigais ir kam jie pasitarnauja.
Renkantis būsto draudimą, verta:
- susipažinti su draudimo bendrovės investicijų politika;
- pasidomėti, ar ji viešai skelbia informaciją apie savo klientus ir partnerius;
- rinktis bendroves, kurios nefinansuoja iškastinio kuro projektų;
- jei perkate draudimą per brokerį, aiškiai nurodyti, su kokiomis draudimo bendrovėmis nenorite turėti reikalų.
Rinktis ne tik pagal kainą
Net jei vienas žmogus negali išspręsti klimato krizės, kolektyviniai pasirinkimai keičia rinką. Didėjantis skaidrumo ir tvarumo poreikis lemia tai, kad vis daugiau draudimo bendrovių įsipareigoja keisti savo praktiką – ir šį pokytį skatina būtent vartotojai.
Namų draudimo poliso kaina svarbi – tačiau ji neturėtų būti vienintelis kriterijus. Kaip ir mityboje ar transporte, taip ir draudime – verta atsigręžti į tvarius, etiškus sprendimus. Įsivaizduokite, jei kiekvienas draudimo pirkėjas paklaustų savo paslaugų teikėjo: „O ką jūs darote dėl klimato?“. Tai nebėra utopinis klausimas – tai tampa nauja norma.
Plačiau apie tai galima paskaityti čia >>
Pagal užsienio spaudą pareingė R. Trainytė. Nuotrauka Unsplach.com.
„Klimato reporteriai“ viena iš projekto ŽALINK veiklų. Projektas finansuojamas Klimato kaitos programos lėšomis, kurią administruoja Aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra.
Daugiau apie projektą ŽALINK>>
