Ar Lietuvoje vykdoma prekyba internetu – draugiška vartotojui?

Dalintis:

Didžioji dalis internetu prekiaujančių Lietuvos verslininkų nežino, kokią privalomą informaciją turi nurodyti vartotojams, ketinantiems įsigyti prekes ar paslaugas internetu, kad būtų užtikrinti teisės aktuose įtvirtinti vartotojų teisių reikalavimai – tokią išvadą daro Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas (toliau – LVOA), įgyvendinęs stebėsenos projektą ,,Vartotojui draugiška prekyba internetu“.

Projekto vadovė, LVOA Tarybos narė Evelina Gruzdienė sako, kad pradžioje stebėsenos rezultatai glumino – ištyrus daugiau nei 100 el. parduotuvių nebuvo nei vienos, kurioje būtų pateikta visa būtina informacija. Tiesa, trūkumai labai skiriasi – nuo dažniausiai „pamirštamos“ informacijos apie privalomą 2 m. teisinę garantiją ar neatnaujintų duomenų (pavyzdžiui, skelbiama, kad galima atsiskaityti nebeveikiančiuose bankuose) iki tokių atvejų, kai nėra nurodyta nei pardavėjo tapatybė, nei el. pašto adresas, nei galutinė prekių kaina ar prekių pristatymo sąlygos, skelbiama, kad prekėms garantija nesuteikiama.

Pradėję tiesiogiai bendrauti su verslininkais projekto ekspertai pastebėjo, kad dauguma jų linkę bendradarbiauti, o trūkumai atsirado dėl žinių trūkumo, todėl „pasiraitojo rankoves“ ir kibo į darbą.

„Suprantama, nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės, tačiau mūsų projekto tikslas – ne bausti, bet padėti verslui laikytis reikalavimų, todėl išanalizavę trūkumus, paruošėme atmintinę, ką reikia žinoti parduodant internetu. Taip pat teikėme konsultacijas, visiems, kurie prašė individualios pagalbos, padėjome tinkamai suformuluoti būtiną informaciją, kurią prekiautojai tiesiog turėjo patalpinti savo svetainėse. Labai džiaugiamės, kad dauguma verslininkų, su kuriais susisiekėme, atsižvelgė į mūsų rekomendacijas – iš 152 patikrintų el. parduotuvių 36 atvejais trūkumai nebuvo ištaisyti. Informaciją, atkreipiančią dėmesį į vartotojų teisių užtikrinimą prekiaujant internetu viešinome įvairiais kanalais, todėl ji pasiekė ir kitų el. parduotuvių valdytojus – jau gauname prašymų įvertinti tam tikras el. parduotuves, ar jų skelbiama informacija atitinka vartotojų teisių reikalavimus,“ – pastebi LVOA atstovės E.Gruzdienė.  

Vykdant projektą LVOA ekspertai analizavo el. parduotuves, parduodančias įvairių grupių prekes ir paslaugas: 63 verslininkai prekiavo vartojimo prekėmis (didesnis dėmesys buvo skirtas parduotuvėms, siūlančioms medicininės apsaugos priemones), 27 – prekėmis vaikams, 44 – drabužiais ir avalyne, 18 verslininkų siūlė apgyvendinimo ir turizmo paslaugas.

Užbaigus projektą informacija apie el. parduotuves, kurios nereagavo į pranešimus apie nustatytus trūkumus ir nepašalino jų per nustatytą terminą bus pateikta Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai, kuri turi teisę taikyti atitinkamas sankcijas.

 

Projektas ,,Vartotojui draugiška prekyba internetu“ finansuojamas Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos bei Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso lėšomis.

 

 

Daugiau informacijos

Projekto vadovė Evelina Gruzdienė

evelina.gruzdiene@lvoa.lt

+370 64363007