Europos vartotojų organizacija (BEUC) nesutinka su besiformuojančia praktika, kai ant vartotojų pečių perkeliamas turizmo sektoriaus gelbėjimas. BEUC, kuri jungia 45 organizacijas iš 32 Europos šalių, reikalauja skubiai steigti Europos kelionių fondą, kuris padengtų kompensacijų prašymus ir apsaugotų vartotojus kelionių organizatoriaus nemokumo atveju.
„Nerasime šeimos, kurios vienaip ar kitaip nepaveikė COVID-19 sveikatos krizė. Kodėl finansinių sunkumų patiriantys vartotojai ant savo pečių dar turi „nešti“ ir didžiulio verslo sektoriaus sunkumų naštą?“, – klausia BEUC organizacijai priklausančio Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso (LVOA) prezidentė dr. Eglė Kybartienė.
Vartotojų atstovės manymu, nesąžininga vartotojams siūlyti kelionių kuponus, užuot už atšauktą kelionę jiems grąžinus pinigus. Kuponai, net jei jiems ir suteikiama garantija galimo kelionių organizatoriaus nemokumo atveju, dažnu atveju netinka, nes ne visi žmonės apskritai galės šiemet keliauti.
Kitas vartotojams siūlomas būdas – pinigų grąžinimo atidėjimas, anot E. Kybartienės, taip pat nėra optimalus sprendimas nė vienai suinteresuotai šaliai. Viena vertus, kelių mėnesių mokėjimo atidėjimo nepakaks padėti turizmo sektoriui. Kita vertus, iš esmės vartotojai tarsi verčiami teikti verslui paskolą be palūkanų tokiu momentu, kai jiems patiems labiausiai reikia pinigų. Šias nuostatas vartotojų aljanso atstovė išsakė reaguodama į šiandien Seime vykstančius svarstymus dėl Civilinio kodekso ir Turizmo įstatymo pakeitimo, kuriais reglamentuojamas kelionių kuponų naudojimas.
Dėl COVID-19 sveikatos krizės vartotojai susiduria su dideliais ekonominiais sunkumais. Jie patiria vis didesnį spaudimą dėl prarastų darbo vietų ir nerimauja, ar galės apmokėti sąskaitas. Europos vartotojų susivienijimo BEUC tinklo organizacijos visoje Europoje yra „užpiltos“ vartotojų skundais dėl keliautojų teisių pažeidimų. Lietuva – ne išimtis.
„Mums reikia sprendimų, kurie padėtų įveikti krizę tiek vartotojams, tiek ir turizmo paslaugų sektoriui. Todėl raginame Europos Komisiją ir ES valstybes nares įsteigti kelionių fondus, kurie galėtų padengti įmonių nemokumą, kilusį dėl COVID-19, taip pat patenkinti vartotojų kompensacijų reikalavimus“, – ragina LVOA viceprezidentas Kęstutis Kupšys.
LVOA atstovo teigimu, geriausias pavyzdys būtų Danijoje jau veikianti valstybės pagalbos priemonė – Kelionių garantijų fondas. Fondo rolė kovo mėnesį buvo operatyviai išplėsta, numatant galimybę iš jo kompensuoti kelionių organizatorių patiriamus atšaukiamų kelionių (nuo kovo 13 dienos) kaštus. Fondui suteikta prieiga prie 1,5 milijardo Danijos kronų (apie 200 mln. eurų) valstybės garantijos, siekiant užtikrinti, kad fondas turėtų pakankamą likvidumą, prireikus tenkinti kompensacijų prašymus. Tokiu būdu kelionių organizatoriai gaus faktiškai neribotus kreditų resursus, o paskolas galės grąžinti per ilgą laikotarpį.
Deja, kai kurios Europos Sąjungos valstybės vartotojus nori versti priimti atšauktos kelionės kuponus, užuot leidusios žmonėms reikalauti tiesioginės kompensacijos.
ES taisyklės šiuo klausimu yra aiškios: vartotojai turi teisę į kompensaciją, jei kelionės paketas, skrydis ar traukinys atšaukiami ne dėl vartotojo kaltės.
„Būtent krizių metu svarbu užtikrinti vartotojų apsaugą. Krizė neturėtų tapti galimybe ignoruoti vartotojų teises ir sudaryti sąlygas verslui pasipelnyti žmonių sąskaita“, – įsitikinusi Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso prezidentė E. Kybartienė.