Internete prekiaujantys verslininkai mielai naudojasi Vartotojų aljanso pagalba

Dalintis:

Tik 10 iš 253 patikrintų el. parduotuvių vartotojams pateikia visą privalomą ikisutartinę informaciją. Tokią statistiką nurodo Vartotojų aljansas, įgyvendinęs projektą „Vartotojui draugiška prekyba internetu“. Tačiau projekto pabaigoje, ekspertams pateikus rekomendacijas ir suteikus individualias konsultacijas, trūkumų liko tik 57 parduotuvėse (22 proc.). Projekto vadovė, Vartotojų aljanso tarybos narė Evelina Gruzdienė džiaugiasi, kad tai tikrai geri rezultatai, nes Vartotojų aljansas, projektą vykdydamas jau keletą metų, moka įtikinti verslininkus, kad gerbti vartotojų teises apsimoka ir patiems verslininkams – taip sukuriamas tvarus ryšys su savo pirkėjais, jie tampa lojalūs ir pasitiki garbingais vykdomu verslu. Vartotojų teisių gynėjai juokauja, kad atsiradus projektui „Vartotojui draugiška prekyba internetu“ verslininkai nebegali skųstis, kad jiems sudėtinga įgyvendinti vartotojų teisių reikalavimus, nes jie negali samdyti teisininkų parduotuvėse skelbiamos informacijos patikrai. Projekto ekspertai suteikia įvairiapusę pagalbą, taip pat konsultuoja vartotojų teisių klausimais ir pasibaigus projektui. Toks darbas reikalauja nemažai kruopštumo ir laiko, tačiau jis atneša ir apčiuopiamų rezultatų. Labai svarbu šią veiklą tęsti.

Projekto esmė – analizuoti el. parduotuves, ar jose skelbiama informacija pirkėjams atitinka privalomus vartotojų teisių reikalavimus, taip pat viešinti aktualią informaciją įvairiais kanalais, prioritetą teikiant interneto ištekliams (socialiniai tinklai, interneto naujienų svetainės ir kt.). Vykdant projektą pirmiausiai sudaromi atitinkamose srityse dirbančių el. parduotuvių sąrašai. Šiais metais, atsižvelgiant į aktualijas bei vartotojų skundus, buvo vertinamos el. parduotuvės, prekiaujančios tokiomis prekėmis: maisto papildai ir kosmetika (tikrintos 94 parduotuvės); gyvūnų prekės (59 parduotuvės); audiniai (65 parduotuvės) ir kanapių produktai (35 parduotuvės). Bendras tikrintų parduotuvių skaičius sudarė 253.

Projekto ekspertai parduotuvėse skelbiamą informaciją tikrino pagal sudarytą klausimyną, taip pat buvo analizuojama, ar parduotuvės neskelbia galimai neteisingos informacijos reklamos tikslais. Taip pat buvo atkreiptas dėmesys į komentarus: jei parduotuvė skelbia klientų atsiliepimus, ekspertai siuntė priminimus apie šiuo metu taikomas komentarų ir atsiliepimų tvarkymo taisykles. Jei skelbiamos nuolaidos, primintos kainos mažinimo taisykles. Kiekvienu atveju parduotuvei buvo paruoštas raštas, kuriame tiksliai nurodomi trūkumai, patariama, kaip juos ištaisyti. Jei verslininkai neturi galimybės ar dėl kompetencijų stokos patys negali atlikti korekcijų, projekto ekspertai paruošė reikiamas formuluotes ar taisyklių papildymus, kuriuos reikėjo tik įkelti į tinklapius.

Dažniausiai aptikti trūkumai: nepateikta arba netinkamai pateikta informacija apie vartotojo teisę atsisakyti sutarties. Verslininkai nurodo neteisingus terminus (dažniausiai – 7 dienos) arba rašo, kad galima gražinti tik netinkamos kokybės prekes. Labai dažnai remiamasi Mažmeninės prekybos taisyklėmis, nes jose numatomas gerokai ilgesnis sąrašas negrąžinamų prekių. Taip pat netinkamai skelbiama arba neskelbiama informacija apie teisinę garantiją, vartotojo teisę pasinaudoti neteismine skundų ir žalos atlyginimo tvarka, sprendžiant ginčus, nenurodoma nuoroda į El. ginčų platformą. Kartais visa dar nurodomi nebeveikiantys bankai arba skelbiama, kad atsiskaityti galima litais.  

Projektą „Vartotojui draugiška prekyba internetu“ iš dalies finansavo Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba.