Besitęsiant dėl koronaviruso Lietuvoje paskelbtam karantinui, netekusiems darbo ar didelės dalies pajamų asmenims sąskaitų už komunalines paslaugas bei elektrą, šilumą, dujas ar vandenį apmokėjimas gali tapti nemenka problema. Nors kai kurie paslaugų teikėjai jau paskelbė apie tokių mokėjimų atidėjimą ar jų išdėstymą dalimis, dėl šių mokėjimo lengvatų kyla daugiau klausimų, nei pateikiama atsakymų.
Viena iš didžiausių dujas ir elektrą teikiančių bendrovių Lietuvoje dar kovo viduryje paskelbė informaciją apie lengvatines atsiskaitymo sąlygas dėl karantino nukentėjusiems klientams. Siekiantys mokėjimus atidėti ar išdėstyti dalimis klientai turi pateikti rašytinį, motyvuotą paaiškinimą apie sunkią finansinę padėtį bei pateikti tai įrodančius dokumentus (pažymą, kad sumažėjo pajamos iš darbovietės, ar kad nutraukta darbo sutartis, individualios veiklos pažymą, bedarbio pažymą ar kitus svarbius dokumentus). Itin svarbi ir papildoma sąlyga, numatanti, kad gyventojų ir verslo klientų prašymai bus vertinami individualiai, atsižvelgiant į klientų mokumo rizikas, papildomas prievolių užtikrinimo priemones, prašymų pagrįstumą bei jų patenkinimo riziką bendrovės mokumui ir (ar) veiklos nepertraukiamumui.
Nerimą kelia ir šilumos tiekėjų pozicija, kad lengvatos galimos tik tiems gyventojams, kurie iki karantino tvarkingai mokėjo už paslaugas. Pastebima, kad asmenų, kurie jau turi tam tikro dydžio įsiskolinimų už paslaugas, yra apie 15 proc. Tikėtis, kad karantino laikotarpiu šie asmenys nesusidurs su finansiniais sunkumais, nebūtų protinga, todėl galima daryti išvadą, kad šie gyventojai ir toliau negalės mokėti už paslaugas. Užkertant kelią šiems asmenims išskaidyti mokėjimus dalimis jiems nesuteikiama jokia pagalba, todėl įsiskolinimai, tikėtina, tik didės.
Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas (toliau – LVOA) mano, kad toliau nurodyti reikalavimai, siekiant pritaikyti lengvatines sąlygas, yra neproporcingi.
- Lengvatinės sąlygos, įskaitant ir mokesčių mokėjimo atidėjimą po karantino, taikomos tik pateikus jas įrodančius dokumentus. Tačiau gauti šiuos dokumentus karantino laikotarpiu sudėtinga dėl šių priežasčių:
- Visų pirma, kai Vyriausybė skatina darbuotojus dirbti iš namų, komunalinių paslaugų teikėjai netiesiogiai verčia gyventojus vykti į darbovietę ir reikalauti darbdavio išduoti reikiamas pažymas. O juk lengvatos įmokoms už komunalines paslaugas ypatingai aktualios tiems darbuotojams, kurie pažymas iš darbdavio gali gauti tik nuvykę į darbovietę. Tai yra neatsakingas reikalavimas, atsižvelgiant į karantino sąlygas.
- Antra, neaišku kiek ir kokių pažymų užtektų komunalinių paslaugų įmonei. Tad gyventojai netiesiogiai skatinami prašymais išduoti pažymas „užversti“ darbdavius ir valdžios institucijas, nors ir vieni, ir kiti dėl darbo karantino sąlygomis ir taip turi įveikti daugybę iššūkių, o pažymų išdavimas tikrai užtruktų ilgiau nei įprastai.
- Trečia, siekiant įrodyti, kad gyventojų pajamos sumažėjo, jiems gali tekti pateikti banko išrašus ar kitą finansinę informaciją. Ar tikrai komunalinių paslaugų įmonės be tokių duomenų nežino, kad Lietuvoje yra paskelbtas karantinas ir daugelis gyventojų susiduria su įvairiais sunkumais, nes pvz., neliko kur „gyvai“ sumokėti įmokas už komunalines paslaugas?
- Svarbu paminėti ir tai, kad sudėtinga gali būti ne tik surinkti dokumentus, bet ir pateikti juos paslaugų teikėjui. Kadangi fiziniai klientų aptarnavimo padaliniai karantino metu yra uždaryti, klientai dokumentus pateikti gali tik elektroniniu būdu. Tai nelengva vyresnio amžiaus ar retai naudojantiems informacines technologijas žmonėms, o būtent šie vartotojai priklauso grupei, kuriai lengvatinių sąlygų taikymas yra aktualiausias.
- Paslaugų teikėjai numato, kad kiekvienas atvejis bus vertinamas individualiai, o tai kelia klausimų dėl priimamų sprendimų subjektyvumo klientų atžvilgiu. Šiuo metu sunku nuspėti, kas konkrečiai lems, kad gyventojas gali pasinaudoti lengvatomis, ar formalaus nurodytų sąlygų atitikimo užteks, kad mokėjimai būti atidėti ar išskaidyti dalimis. Paslaugų teikėjai pasilieka teisę spręsti, kuriems dėl karantino nukentėjusiems klientams bus taikomos lengvatinės sąlygos, todėl neaišku, kokia apimtimi jos bus taikomos iš tikrųjų, ir ar turėdami pasirinkimą, paslaugų teikėjai teiks pirmenybę savo, ar klientų, interesams.
- Gyventojams, kurie iki karantino turėjo pradelstų mokėjimų už paslaugas, taigi jau iki karantino laikotarpio patyrė finansinių sunkumų, yra atsisakoma teikti lengvatas. Toks sprendimas nėra naudingas nei gyventojams, nei šilumos teikėjams. Dar daugiau pajamų netekę gyventojai ir toliau neturės galimybių mokėti už paslaugas, skolos tik didės, o paslaugų teikėjai, atsisakydami išskaidyti įmokas dalimis, praras galimybę gauti bent dalį lėšų.
LVOA palaiko paslaugų teikėjų iniciatyvą numatyti lengvesnes atsiskaitymo sąlygas gyventojams, tačiau pabrėžia, kad jos turi būti sąžiningos vartotojų atžvilgiu, tai yra tokios, kokiomis gyventojai realiai galėtų pasinaudoti:
- Visų pirma, reikėtų išskirti lengvatines sąlygas į dvi grupes: mokesčių mokėjimo atidėjimas iki vieno mėnesio po karantino pabaigos ir visos kitos lengvatinės sąlygos (mokesčių mokėjimo atidėjimas vėlesniam laikotarpiui, išdėstymas dalimis ir pan.)
- Mokesčių mokėjimo atidėjimas iki vieno mėnesio po karantino pabaigos (taip pat delspinigių ir palūkanų neskaičiavimas už šį laikotarpį) turėtų būti taikomas be jokių dokumentų ar įrodymų pateikimo visiems vartotojams.
- Lengvatos turėtų būti taikomos visiems asmenims, kurie susiduria su finansiniais sunkumais, neišskiriant gyventojų, jau iki karantino laikotarpio turėjusių įsiskolinimų už paslaugas.
- Pasibaigus karantino laikotarpiui galima būtų svarstyti apie įmokų atidėjimą ilgesniam laikotarpiui ar išdėstymą dalimis to prašantiems vartotojams. Pareiga teikti dokumentus, įrodančius pasikeitusią vartotojo finansinę padėtį, turėtų būti numatyta tik šiai vartotojų grupei. Tačiau komunalinių paslaugų įmonės neturėtų prašyti daugiau informacijos apie vartotoją nei realiai reikia priimti sprendimą dėl vartotojų įmokų.
LVOA teigiamai vertina dabar valstybės institucijų atliekamą tarifų perskaičiavimą ir sprendimą nuo liepos mėnesio mažinti elektros energijos bei dujų kainas buitiniams vartotojams. Visgi pastebime, kad asmenims, gyvenantiems energetinio skurdo sąlygomis, šių priemonių neužtenka, todėl itin svarbu ne tik numatyti lengvatas mokėjimams, bet ir užtikrinti, kad vartotojai realiai galės jomis pasinaudoti.