Pranešimas spaudai | Vilnius, 2020 m. balandžio 27 d.
Renginių organizatoriams – nemokamos paskolos vartotojų sąskaita?
Jei dėl COVID-19 karantino nepavyko pasimėgauti ilgai lauktu mėgstamų atlikėjų pasirodymu, neliūdėkite – galbūt koncertas dar įvyks po metų, tačiau, jei nebenorėsite jame dalyvauti, pinigus atgausite tik renginiui įvykus. Taigi, ilgiau nei metus nemokamai kredituosite renginio organizatorių. Skamba keistai? Tačiau tokias taisykles norima įteisinti Lietuvos Respublikos COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) sukeltų pasekmių poveikio vartojimo sutarčių dėl renginių organizavimo paslaugų teikimo vykdymui įstatymu – jo projektas artimiausiomis dienomis bus svarstomas Seime.
Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso (LVOA) tarybos narės Evelinos Gruzdienės nuomone, valstybė, rūpindamasi, kad ūkio subjektai kuo mažiau nukentėtų šiuo sudėtingu laikotarpiu, turėtų nepamiršti ir silpnesniosios šalies – vartotojų. Tačiau projekte siūlomi vartotojų teisių suvaržymai pastato vartotoją į gerokai blogesnę padėtį – tai prieštarauja Vartotojų teisių apsaugos įstatymo nuostatams, Europos Sąjungos teisės aktams bei Lietuvos tarptautiniams įsipareigojimams.
Projekte numatoma, kad jei vartotojas nesutinka dalyvauti renginyje vėlesne data (arba pasinaudoti kuponu į kitus to paties organizatoriaus renginius), paslaugų teikėjas privalo grąžinti už bilietą sumokėtus pinigus ne vėliau kaip per 14 dienų nuo įvykusio renginio datos. Tačiau datą leidžiama nukelti iki 12 mėnesių nuo karantino metu nustatyto renginių ir susibūrimų draudimo panaikinimo. Tai reiškia, kad lėšos vartotojui gali būti sugrąžinti gerokai vėliau nei po metų. LVOA manymu, tokia nuostata neadekvačiai riboja vartotojų teises ir vargu ar yra suderinama su požiūriu, kad pinigai vartotojams turi būti grąžinami per protingą laikotarpį, todėl terminas turėtų būti ne ilgesnis nei 3 mėnesiai nuo vartotojo pranešimo paslaugų teikėjui, kad jis nesutinka su pakeistomis renginio sąlygomis.
Taip pat įstatymo projekte numatoma, kad renginio organizatoriui paskelbus vėlesnę renginio datą, vartotojas per 30 dienų nuo šio paskelbimo turi pranešti organizatoriui, kad jis nesutinka su pakeitimais ir tokiu atveju įgyja teisę į nuostolių atlyginimą. LVOA manymu, svarbu ne tik datos pakeitimas, bet ir kitos esminės sąlygos (pasikeitusi programos trukmė, atlikėjai ir pan.), kurios turi įtakos vartotojų apsisprendimui, todėl, atsižvelgiant į tai, kad vartotojas turi pats sekti, kada organizatorius paskelbs informaciją, šis terminas turėtų būti ilgesnis ir susietas su visų sąlygų (ne tik vėlesnės datos) paskelbimu arba išvis nenustatomas.
Pramogų sektorius yra svarbi šalies ekonomikos dalis, tačiau jis, kaip ir kiti, negali būti finansuojamas vartotojų sąskaita, kai šie ne savo noru verčiami teikti verslui paskolą be palūkanų. Ypač dabar, kai patys vartotojai patiria sunkumų ir jiems trūksta lėšų kasdienėms reikmėms. Valstybė turėtų ieškoti kitų verslo paramos būdų, pavyzdžiui, duoti lengvatines/beprocentines paskolas vartotojų reikalavimams dėl pinigų grąžinimo už neįvykusius renginius tenkinti, kad renginių organizatoriai galėtų garbingai, nepaminant vartotojų teisių, išspręsti kilusias problemas.