Sėkmingai įgyvendintas el. parduotuvių stebėsenos projektas (2022)

Dalintis:

Vartotojų aljansas sėkmingai įgyvendino projektą „Vartotojui draugiška prekyba internetu III“, kurią iš dalies finansavo Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba.

Projektas buvo vykdomas taikant praėjusiais metais pasiteisinusį modelį: patikrinus el. parduotuvę ir užfiksavus neatitikimus (neskelbiama privaloma informacija arba skelbiama klaidinga informacija) parengti informaciniai raštai, kuriuose nurodomi pažeidimai ir rekomendacijos, kaip parengti tinkamą informaciją. Duotas terminas (apie 2-3 savaites) atlikti korekcijas. Kartu su raštu buvo siunčiama atmintinė – ką turi žinoti verslininkas apie vartotojų teises. Praėjus nustatytam laikui kiekviena el. parduotuvė buvo tikrinama dar kartą, ar informacija pakoreguota / papildyta pagal rekomendacijas. Jei ne, būdavo dar kartą susisiekiama su verslininkais el. paštu arba telefonu, dar kartą primenama apie aptiktus pažeidimus, patariama, kaip juos ištaisyti, derinamos korekcijos.

Bendrai buvo patikrintos 253 elektroninės parduotuvės. Tarp jų – 44 parduotuvės, kurių prekybos sritis lauko baldai, mediniai gaminiai ir sodo technika. Tik dvejose jų pateikta visa reikiama informacija, tačiau šios grupės prekiautojai aktyviai bendradarbiavo ir projekto eigoje pagal rekomendacijas informaciją sutvarkė 32 subjektai (76 proc.). Taip pat patikrinta 40 el. parduotuvių, parduodančių grožio prekes, iš jų 3 buvo patalpinę reikiamą informaciją. Pateikus rekomendacijas informaciją sutvarkė 20 parduotuvių (56 proc.). Patikrintos 24 parduotuvės, siūlančios įvairias vartojimo prekes, iš jų 2 laikėsi informacijos reikalavimų, 14 sutvarkė informaciją pagal pateiktas rekomendacijas (64 proc.). Tikrinome ir parduotuves, apie kurias pranešė vartotojai, todėl keletas subjektų įsteigti ne Lietuvoje, tačiau jų parduotuvėse informacija pateikta lietuvių kalba, nukreipta į Lietuvos vartotojus. Šiais metais daugiau dėmesio skirta el. parduotuvėms, kuriose siūlomi  juvelyriniai dirbiniai ir papuošalai: patikrinta 100 parduotuvių, nebuvo nei vienos, kurioje pateikta visa privaloma informacija, tačiau 71 parduotuvė bendradarbiavo ir pakoregavo skelbiamą informaciją, dar keli subjektai suderino informaciją, tačiau dėl techninių kliūčių korekcijų dar neatliko. Bendrai teigiamų rezultatų pavyko pasiekti daugiau nei 70 proc. atvejų.

Taip pat buvo patikrintos 45 parduotuvės, veikiančios socialiniuose tinkluose, tačiau šioje srityje sunkiai sekasi pasiekti rezultatų. Didžioji dalis šių prekiautojų nenurodo jokių duomenų apie veiklos formą, todėl tikėtina, kad jie veikia nelegaliai, dažniausiai jokios informacijos neskelbia.

Pastebima, kad el. parduotuvėse dažniausiai nepateikiama informacija apie teisinę garantiją (CK 6.228-7 str. 10); vartotojo teisė pasinaudoti neteismine skundų ir žalos atlyginimo tvarka, sprendžiant ginčus (CK 6.228-7 str. 16 p.);  nenurodyta nuoroda į El. ginčų platformą. Remiamasi nebegaliojančiais teisės aktais (Daiktų pardavimo taisyklės).

Projekto ekspertai pastebi, kad projektas atnešė naudingų ir apčiuopiamų rezultatų ne tik todėl, kad dauguma verslininkų pasinaudojo rekomendacijomis ir pateikė būtiną informaciją, tačiau informacija pasiekė plačią auditoriją. Dauguma verslininkų, ypač vykdančių individualią veiklą, iš tikrųjų neturi teisinių žinių, todėl tokia pagalba jiems labai pravertė. Tai rodo rezultatai, kad kai kuriose prekių grupėse bendradarbiavo daugiau nei 70 proc. verslo subjektų.

Deja, visiškai kitokia situacija socialiniuose tinkluose. Šie verslininkai visiškai atsiriboja nuo siūlomos pagalbos ir rekomendacijų, jaučiasi nebaudžiami. Patys jie nesijaučia verslininkais, nors akivaizdžiai vykdo komercinę veiklą ir nenori laikytis jokių reikalavimų. Šiai sričiai reikia skubiai teikti prioritetinį dėmesį ir taikyti veiksmingas teisines priemones, nes rekomendacinės priemonės neveikia, vartotojai jaučiasi neapsaugoti, nes negauna būtinos informacijos ir yra didelė apgaulių tikimybė: gautų prekių jie negali grąžinti, neteikiama garantija, neaiškios prekių pristatymo kainos ir terminai.