Su projektu Greitoji pagalba vartotojui savo teisių reikalauti paprasčiau (2016-2017)

Dalintis:

2016 m. – 2017 m. Vartotojų aljansas įgyvendino bendrą Lietuvos ir Latvijos vartotojų organizacijų projektą „Greitoji pagalba vartotojui“ („Consumer first aid toolkit“).

Projekto tikslas – paskatinti vartotojus aktyviau ginti savo teisę gauti kokybiškas prekes ar paslaugas, ir padėti jiems paprastai, greitai ir savarankiškai (neprašant teisininkų pagalbos) išspręsti ginčus su prekybininkais ikiteisminėje stadijoje.

Projekte sukurtas interneto portalas www.reikalauk.lt, kuris paprastai, greitai ir nemokamai padės žmonėms spręsti ginčus su prekybininkais ikiteisminėje stadijoje. Kaip tai veikia? Apsilankęs portale vartotojas randa reikalavimo formą, į kurią reikia tik įrašyti savo duomenis, informaciją apie įsigytą nekokybišką prekę/paslaugą, pažymėti, ko reikalauja iš pardavėjo. Forma parengta pagal šiuo metu Lietuvoje veikiančius teisės aktus, todėl vartotojui ją pildant nereikia jokių specialių žinių ar papildomos informacijos – dokumente nurodytas pretenzijos pateikimo terminas, per kiek dienų pardavėjas privalo atsakyti į raštą, sąrašas reikalavimų, kuriuos galima pateikti pardavėjui (pvz., pakeisti prekę, ją suremontuoti ir kt.). Užpildžius formą sistema suformuoja reikalavimą, kurį vartotojas turi pateikti pardavėjui arba paslaugos teikėjui kartu su pirkimą įrodančiais dokumentais.  Portale taip pat pateikta svarbiausia informacija apie vartotojų teises, nurodytos Lietuvoje veikiančios institucijos, kurioms galima teikti skundus dėl įvairių vartotojų teisių pažeidimų.

Tyrimai rodo, kad 60 proc. vartotojų ginčų išsprendžiami pirmoje stadijoje – pateikus pretenziją paslaugos teikėjui ar pardavėjui, todėl svarbu laiku imtis veiksmų.

Kreipimasis į pardavėją, pateikiant jam pretenziją yra vienas paprasčiausių ir efektyviausių alternatyvaus ginčų sprendimo (AGS) būdų. Praktika rodo, kad nedidelės vertės vartotojų ginčai dažniausiai išsprendžiami šioje stadijoje, be to, vėliau kreipiantis į AGS instituciją ar teismą vartotojas turi būti išnaudojęs šią savo teisių gynimo priemonę.

Projektą Vartotojų  aljansas  vykdė kartu su Nacionaline Latvijos vartotojų teisių gynimo asociacija (latv. Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija – PIAA).

Projektą finansavo Europos vartotojų organizacijos CESEE Angel programa, skirta Vidurio, Rytų ir Pietryčių Europos šalimis.

Projekto video https://www.youtube.com/watch?v=09YnUF1V8ss