Tyrimas: augantis elektromobilių parkas pradeda reikšmingai mažinti naftos paklausą

Dalintis:

Naujausia Tarptautinės energetikos agentūros (TEA) studija rodo, kad visame pasaulyje augantis elektromobilių parkas pradeda reikšmingai mažinti naftos paklausą. Vien 2024 metais dėl elektromobilių naftos paklausa mažėjo daugiau nei 1 mln. barelių naftos per dieną. Tai sudaro maždaug 1 proc. bendros naftos paklausos, kuri taip pat naudojama kaip žaliava degalams, plastikui ir įvairiems kasdienio naudojimo produktams gaminti, rašoma VšĮ „Žiedinė ekonomika“ pranešime žiniasklaidai.

Didėjant elektromobilių daliai naujų automobilių pardavimuose – nuo maždaug 20 proc. praėjusiais metais iki 25 proc. 2025 metais ir TEA ekspertų prognozuojamų 40 proc. 2030 m. – bendras elektra varomų automobilių parkas reikšmingai išaugs ir dar labiau sumažins naftos naudojimą.

Skaičiuojama, kad iki 2030 m. elektromobiliai pakeis daugiau nei 5 mln. barerių naftos per dieną (tai prilygsta beveik 5 proc. bendram šiandieniniam naftos paklausos mažėjimui), o Kinijai teks maždaug pusė šio kiekio.

Elektriniai modeliai jau sudaro beveik 60 proc. naujų automobilių pardavimų Kinijoje, o iki šio dešimtmečio pabaigos šis skaičius turėtų pasiekti 80 proc., didele dalimi dėl vyriausybės skatinimo priemonių, kurios skatina žmones keisti daug degalų naudojančius automobilius į elektrinius. Be to, du trečdaliai 2024 m. Kinijoje parduotų elektrinių automobilių jau buvo pigesni už jų tradicinius atitikmenis, net ir be skatinimo priemonių.

Ankstesnėse TEA prognozėse buvo tikimasi, kad JAV pasivys pasaulinį vidurkį, tačiau JAV prezidento Donaldo Trumpo pastangos sustabdyti šį pokytį, TEA patikslintais skaičiavimais, lems, kad 2030 m. elektriniai automobiliai užims vos 20 proc. rinkos dalies didžiausioje pasaulio ekonomikoje (palyginti su daugiau nei 40 proc. visame pasaulyje).

2024 m. apie penktadalis naujų automobilių, parduotų Europos rinkoje, buvo elektriniai, maždaug tiek kiek ir 2023 m. Vangus elektromobilių pardavimų pokytis pagrinde yra siejamas dėl tam tikrų didžiųjų rinkų, pvz., Vokietijos ar Prancūzijos, panaikintų ar sumažintų subsidijų. Kita priežastis – Europos Sąjungos CO2 standartų politika, kurioje signalizuojama, kad būti suteikiama daugiau lankstumo ir pan.

Norvegija pasiekė beveik visišką naujų transporto priemonių elektrifikaciją – 88 proc. naujų elektromobilių sudarė baterijomis varomi elektromobiliai. Dėl augančio elektrinių automobilių skaičiaus Norvegijos naftos suvartojimas keliuose 2024 m. sumažėjo 12 proc., palyginti su 2021 m. Nuo 2025 m. balandžio mėn. numatoma padidinti mokesčius už tradicinius vidaus degimo variklių automobilius ir įkraunamus hibridus, todėl tikimasi, kad grynųjų elekromobilių dalis toliau didės, siekiant Norvegijos vyriausybės 2025 m. tikslo – 100 proc. nulinės emisijos automobilių pardavimų. Danijoje elektromobilių pardavimų dalis padidėjo 10 procentinių punktų ir pasiekė 56 proc., pardavus beveik 100 000 elektromobilių.

Deja, visiškai atsisakyti jau naudojamų vidaus degimo variklių automobilių užtruks daug laiko – tik vienas iš dešimties automobilių Kinijos keliuose yra elektrinis, Europoje – kas dvidešimtas.

Bendrame naftos vartojime kelių transportas sudaro šiek tiek mažiau nei pusę pasaulinės naftos paklausos, o tai reiškia, kad aviacija, laivyba, plastikai ir kiti produktai toliau didins naftos paklausą, kol nebus pradėtos masiškai naudoti tvarios atsinaujinančių išteklių alternatyvos (pvz., biodegalai – ne tvari alternatyva).

Dėl augančios elektromobilių plėtros, Tartautinė energetikos agentūra prognozuoja, kad ateinančiais metais naftos vartojimas greičiausiai stabilizuosis ties 106 mln. barelių per dieną riba.

Parengta pagal VšĮ „Žiedinė ekonomika“ informaciją. Nuotrauka Unsplash.com.


„Klimato reporteriai“ viena iš projekto ŽALINK veiklų. Projektas finansuojamas Klimato kaitos programos lėšomis, kurią administruoja Aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra.

Daugiau apie projektą ŽALINK>>